De ontwikkeling ... en diabetes
Zijn:
• maken zich los van hun ouders
• gaan nieuwe emotionele bindingen aan met leeftijdgenoten
• maar: er is nog steeds een sterke emotionele binding tussen tiener en ouders
Doen:
• handelen impulsief (in hier en nu)
• willen vooral niet opvallen
Denken/voelen:
• beter abstract denken en complexe oorzaak-gevolg relaties doorzien
• emotioneel gevoelig
• gevoelig voor groepsdruk
• jongens: gericht op stoer zijn en opvallen om erbij te horen
• meisjes: zoeken binnen groep hechte vriendschap (hartsvriendinnen)
• Bloedsuikers kunnen moeilijker onder controle gehouden worden door lichamelijke en hormonale veranderingen.
• In toenemende mate worden eisen gesteld aan het zelfstandig uitvoeren van zelfzorg. De tiener ontdekt stap voor stap de eigen rol bij het beheersen van de diabetes, verwacht kan worden dat het actief meedenkt met de behandeling.
• Met betrekking tot de behandeling ligt de focus op gedeelde verantwoordelijkheid tussen ouders en tiener.
• Onderzoek laat zien dat een grote betrokkenheid van ouders bij de dagelijkse diabeteszorg leidt tot betere therapietrouw (= op tijd meten en spuiten/bolussen) van jongeren in de puberteit.