Diagnose Als u net gehoord heeft dat uw kind diabetes heeft, dan vindt u hier meer over hoe u met de diagnose om kunt gaan.
Uw tiener Omgaan met uw tiener door de puberteit. Wat kunt u doen?
10 – 14 jaar / 13 – 16 jaar / 16 jaar en ouder
U en uw tiener Meer over het loslaten van uw tiener, positief blijven communiceren en praktische tips.
De impact op uzelf Wat kunt u doen voor uzelf?
Het gezin Hoe gaat u om met de reacties en behoeftes van de broertjes en zusjes en uw partner?
Meer oefenen!
Hier vindt u praktische tips, adviezen en oefeningen in hand-outs (PDF) die u kunt uitprinten. Handvatten om verwachtingen, gedachten en gevoelens op een heldere, niet-bedreigende manier uit te spreken. Tips en voorbeelden om diabetesproblemen effectief te bespreken en op te lossen. En advies over het stap voor stap loslaten van uw tiener om hem of haar eigen verantwoordelijkheid te leren nemen voor de diabeteszorg.
Blijven praten met uw tiener
Hoe kunnen jullie verwachtingen, gedachten en gevoelens op een heldere, niet-bedreigende manier uit kunnen spreken? Er wordt ingegaan op positief communiceren in het algemeen en rondom diabetes in het bijzonder met behulp van praktische voorbeelden. Ook wordt besproken hoe goedbedoelde hulp bij diabeteszelfzorg kan mislukken en hoe jullie dit kunnen voorkomen.
Communiceren (pdf)
Delen van de verantwoordelijkheid voor diabeteszorg
Gezien de complexiteit van diabetes als ziekte is het niet zo verwonderlijk dat meerdere mensen ‘meeregelen’. Het devies voor ouders en diabetesteams is in de puberteit dan ook: stap voor stap loslaten en de jongeren eigen verantwoordelijkheid leren nemen. Met de nadruk op stap voor stap. Want de verantwoordelijkheid kan niet van het ene op het andere moment van ouders op tiener overgaan.
Verantwoordelijkheid delen (pdf)
Problemen oplossen
Deze hand-out biedt praktische handvatten om te praten over een beladen onderwerp, zonder dat er ruzie ontstaat. Dit bestaat uit een stappenplan met daarin de basis van problemen oplossen, een werkblad en een voorbeeld van een afsprakenblad. Zo staat de inhoud van het probleem voorop staat en lopen de emoties niet zo snel hoog op. Hierbij hoort een beloningssysteem. De onderdelen kunnen eventueel afzonderlijk van elkaar gebruikt worden, maar werken het beste in combinatie.
Stappenplan probleemoplossen (pdf)
Belonen. Hoe doe ik dat?
Wanneer een jongere gevraagd wordt bepaald gedrag te leren of te veranderen, gaat het vaak om gedrag dat de tiener moeilijk vindt. Het kan dan nodig zijn dit in stappen te oefenen. Hiervoor heeft de tiener motivatie nodig. Het stimuleren van de motivatie kan door het (tijdelijk) heel expliciet te belonen van het gewenste gedrag. Hierdoor wordt het voor de tiener de moeite waard zich in te zetten voor iets wat het liever niet zou doen.
Belonen (pdf)